Dorosłość w spektrum
Z uwagi na to, ze misja naszej Fundacji silnie nakierowana jest na działania społeczne związne z uspołecznianiem i uzawodowianiem osób w spektrum autyzmu, zamieszczamy pierwszy tekst w kontekście funkcjonowania osób z ASD na rynku pracy.
„Osoby z autyzmem są zdolne do pracy. Niektórzy ludzie myślą, że:
- Osoby z autyzmem nie potrafią pracować.
- Z osobami z autyzmem jest bardzo trudno pracować.
Nie jest to prawdą. Jeżeli osoba z autyzmem nie zostanie zatrudniona z powodu takich przekonań, to się nazywa dyskryminacja.” Cytat zaczerpnięty z Raportu „Autyzm i praca” (2014) został przygotowany przez międzynarodowe stowarzyszenie Autyzm-Europa. Tymi słowami można uzasadnić potrzebę zastosowania proponowanego przez nas narzędzia informatycznego, które ma na celu zbliżenie środowiska pracodawców oraz potencjalnych niepełnosprawnych pracowników z ASD. Te ważne i głęboko humanistyczne słowa powinny przekładać się na tworzenie systemowych rozwiązań implementujących skuteczne europejskie systemy funkcjonowania ekonomii społecznej w zakresie wprowadzania osób z autyzmem na polski rynek pracy. Osoby z ASD zgodnie z przyjętą przez Sejm RP w dniu 12.07.2013r. Kartą Praw Osób z Autyzmem, mają prawo do odpowiedniego kształcenia i przygotowania zawodowego oraz zatrudnienia, wykształcenia oraz szkolenia zawodowego wykluczającego dyskryminację i stereotypy, uwzględniających indywidualne zdolności, możliwości i prawo wyboru zainteresowanej osoby, a także wynagrodzenia wykluczającego dyskryminację, gwarantującego zaspokojenie potrzeb życiowych.
Spektrum autyzmu (ASD) to całościowe zaburzenie rozwojowe, które na pierwszy rzut oka jest niewidoczne, a zatem trudne do zrozumienia przez osoby z zewnątrz. System wspierania pracy przydatny wobec osób z innymi niepełnosprawnościami nie jest zazwyczaj adekwatny dla osób niepełnosprawnych z ASD. Dlatego też w naszym regionie, ale też w Polsce bardzo mały odsetek osób z ASD pracuje zawodowo, głównie poprzez brak narzędzi i wsparcia. W najbliższej przyszłości musi się to zmienić, ponieważ duża grupa osób z potencjalnie wysokimi umiejętnościami pozostaje poza rynkiem pracy. Dotyczy to zwłaszcza osób z diagnozą Zespołu Aspergera. Wiele osób z diagnozą zespołu Aspergera ma kłopoty w znalezieniu i utrzymaniu zatrudnienia. Problemem nie jest wcale brak umiejętności, czy motywacji do pracy lecz brak dostępu do informacji, doradztwa i praktycznego wsparcia w ich specyficznych potrzebach na rynku pracy. Pracodawcom świadomym tych potrzeb wystarczy wprowadzenie kilku prostych udogodnień. dla osób z ASD jest to kwestia porażki lub sukcesu w pracy.
Realizacja w Polsce, praw osób z ASD, zawartych w Karcie Praw Osób z Autyzmem i Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, wciąż napotyka na rozmaite bariery mentalne, organizacyjne, finansowe. Autyzm jest specyficznym rodzajem niepełnosprawności, wymagającym całościowego wsparcia. Z badań zawartych w dokumencie „Ogólnopolski Spis Autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych z ASD w Polsce” pod redakcja Mateusza Płatosa 2016r. wynika, że prawa osób z ASD na rynku pracy nie są respektowane, a formy wsparcia niewystarczające, procedury pomocowe przewlekłe, a postawy placówek pomocowych oraz osób decyzyjnych często niewłaściwe i niekompetentne. Dlatego będziemy dążyć i pracować nad stworzeniem innowacyjnego rozwiązania/narzędzia aktywizacji społecznej i zawodowej dorosłych z ASD, które przyczyni się do urzeczywistniania im należnych praw. Z tego punktu widzenia nasze działania odegrają istotną rolę społeczną, która zapobiegać będzie dyskryminacji i wykluczaniu z rynku pracy osób z ASD, często o bardzo wysokim potencjale intelektualnym. Niestety w naszym kraju społeczna praktyka w odniesieniu do osób z ASD oparta na braku wiedzy, strachu, poczuciu bezradności, w zasadniczy sposób i często opresyjny, warunkuje możliwości i losy osób z ASD. Praktyka dyskursywna odsyłająca często do języka medycznego, terapeutycznego czy administracyjnego, eksperckiego tworzy obraz kontroli i władzy nad życiem osób z ASD. Proponowane przez nas rozwiązanie platformy internetowej pozwoli na oddanie głosu samym zainteresowanym i pozwoli im mieć wpływ na kształtowanie narzędzia, które tak skonstruowane, ma szanse osiągnąć skuteczny cel komunikacyjny pomiędzy pracodawcami a potencjalnymi pracownikami. Takie działanie wpisuje się w zmianę rozumienia niepełnosprawności, która nie jest postrzegana jako „kalectwo”, „wada”, „syndrom”, ale jako potencjał społeczny.
Nas, rodziców starszych dzieci z autystycznego spektrum coraz częściej dręczy pytanie – co dalej? Jakie możliwości samodzielnego życia maja nasze dzieci, jakie szanse znalezienia pracy w sytuacji, gdy umiejętność odpowiedniego “sprzedania się” jest często bardziej pożyteczna niż rzeczywiste kwalifikacje? Funkcjonowanie w społeczeństwie osób z autyzmem to wyzwanie zarówno dla nich, jak i otoczenia. Napotkane problemy dotyczą różnych sfer i pojawiają się na różnych etapach życia, ale niemal zawsze obciążają psychicznie i naruszają sferę emocjonalną. Dorosły człowiek z ASD ma naturalną potrzebę usamodzielnienia i uniezależnienia od rodziców i opiekunów. Z badań wynika, ze ponad 50% osób z ASD zagrożonych jest w tym okresie depresją lub zaburzeniami lękowymi. Frustrację te pogłębia również brak aktywności na rynku pracy. Jak wskazują badania (Ogólnopolski Spis Autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych z ASD w Polsce pod redakcja Mateusza Płatosa 2016r.) osoby pracujące mieszkają najczęściej w dużych miastach powyżej 200 000 mieszkańców (ok. 64%). Z badan tych wynika, że na obszarze subregionu konińskiego bardzo istotnym jest stworzenie platformy zawodowej w celu połączenia środowisk. Z badań też wynika, że znaczna część osób zatrudnionych nie była zadowolona z relacji z kolegami, co świadczyć może o tym, ze pracodawcy, jak i zespoły zatrudniające osoby z ASD, nie przeszli wystarczającego przeszkolenia i przygotowania poprzedzającego przyjęcia do zespołu osoby z ASD. Dlatego tak ważne dla nas jest rozpoczęcie projektu poprzez podniesienie świadomości zapoczątkowanej poprzez warsztaty, podczas których wypracowana zostanie metodologia systemu obiegu informacji zawodowej oraz samego już zatrudnienia.
Przyczyną istnienia problemu z zatrudnieniem osób z ASD na rynku pracy jest nierozumienie ich zachowań społecznych, często wykraczających poza akceptowalnie ramy. Zaburzenia komunikacji i interakcji społecznych są przeszkodą dla pracy w zespołach, co stanowi problem dla większości pracodawców. Jednakże odpowiednie szkolenie dla grupy pracowników może przynieść duże korzyści. Osoby z ASD mogą pracować w grupie, jednak potrzebują specjalnych warunków. Z pewnością nie będą dobrze się czuły w hałaśliwym towarzystwie oraz na stanowiskach reprezentatywnych. Zdecydowanie lepiej czują się na uboczu, dzięki czemu mogą lepiej skupić się na zadaniu. Istnieje również opcja zatrudnienia ich do zadań typowo technicznych, gdzie ich praca byłaby kontrolowana przez osobę nadzorującą. Dzięki osobom z ASD zyskać mogą nie tylko pojedynczy przedsiębiorcy, ale cała gospodarka. Rynek pracy w Polsce potrzebuje specjalistów najlepszych w konkretnej dziedzinie. Na rynku pracy istnieje zapotrzebowanie na „erudytów”, ludzi wybitnych w swoich dziedzinach. Właśnie dlatego jest to dobry czas dla osób z ASD. Często ponadprzeciętne zdolności w konkretnej dziedzinie mogą być bardzo dobrym kapitałem dla potencjalnych pracodawców. Jeśli osoba z ASD otrzyma zadanie z kręgu swych szczególnych zainteresowań, wykazuje niezwykłą motywację i dokładność, aby to zadanie wykonać jak najlepiej.
Dlatego tak istotnym jest, aby ze względów społecznych, ale też i gospodarczych umożliwić osobom z ASD korzystanie z rynku pracy na podobnych zasadach jak osobom neurotypowym, poprzez niwelowanie barier występujących zarówno w narzędziach zatrudniania, ale także i mentalności pracodawców.
My bedziemy robić co w naszej mocy, aby rynek pracy, zauważłył osoby z ASD, aby zrozumiał ich sposób percepcji, a w konsekwencji docenił olbrzymi potencjał zawodowy.